5 april 2016

Strings of my Heart / Kroatien 2001

Jag kommer alltid att ha ljuva minnen av DORA 2001 - den kroatiska uttagningen till ESC i Köpenhamn. Det var den första nationella final jag var på i något annat land än Sverige och att komma till det stora tv-huset i Zagreb var en rafflande upplevelse på många sätt.

Tittar man riktigt noga kan man se mig i publiken då och då i min t-shirt med 2000 års ESC-logo på. Fantastiskt underklädd i jämförelse med alla andra men det spelade mindre roll. Efter finalen stod jag så nära Tereza Kesovija att jag kunna röra vid henne om jag vågat.

Ingenting blev sämre av att den kroatiska finalen hade ett riktigt kanonår. Efter ett par svagare år var 2001 en rätt fantastisk samling låtar och min absoluta favorit vann. Däremot var långt ifrån alla på plats nöjda med vinnaren.

Vanna hade sjungit i technogruppen E.T men visat sig vara betydligt mer mångsidig än så. Hon sjöng pop, rock och jazz och hade just släppt en liveskiva med ballader och countrylåtar. Året innan hade hon kommit en hårsmån från att vinna den nationella finalen.

Höggravid och med magen i vädret krossade hon nu allt motstånd och vann med god marginal. I artisternas green room hördes bara matta, spridda applåder. Den kungliga svenska avundsjukan lever och frodas på fler ställen än i Norden, kan man konstatera.

Till Köpenhamn hade hela korthuset dessvärre rasat ihop. Låten hade fått ett delvis nytt arrangemang som liksom tog en evighet på sig att komma loss. Vanna hade fött sitt barn och hade kanske tankarna någon annanstans. Det som i den nationella finalen var opolerat men levande och vibrerande blev kallt och lite kantigt. Icke-fungerande.

Kroaterna hade vant sig vid ganska höga placeringar under 1990-talet och var inte så värst imponerade av Vannas insats och låten blev aldrig någon större hit på hemmaplan.



Vanna / Strings of my Heart (Kroatien 2001)
10:e plats av 23 bidrag i Köpenhamn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar