25 maj 2017

Boom-Bang-A-Bang / Storbritannien 1969

Visst var den unga och explosiva Lulu från Glasgow ett kap som artist, men i backspegeln handlar den brittiska finalen 1969 ärligt talat mest om vem som inte vann. I vanlig ordning hade den kontrakterade artisten väldigt lågt inflytande över de låtar som valdes ut och Lulu var allt annat än förtjust i sin vinnarlåt.

Vinnarlåten var en familjevänlig och typiskt brittisk eurovisionslåt - glad och käck och ofarlig och gammaldags - och allt annat än hur Lulu skulle velat visa upp sig. Omsättningen av unga popsångerskor var hög och hela poängen med ESC-deltagandet hade rimligtvis varit att befästa bilden av den högoktaniga artist som 1964 fått en megahit med "Shout".

Lulu själv har alltid påtalat hur bra låten som kom sist i den nationella finalen var: "I Can't Go On Living Without You" var skriven av det  nyligen etablerade låtskrivarparet Elton John och Bernie Taupin, som snart skulle börja producera stora hits för egen räkning.

Faktum är att en av de inskickade men ratade låtarna också skulle få ett långt liv. "Try It And See" hamnade till slut på skiva med Rita Pavone, men låtskrivaren Andrew Lloyd Webber använde sin sång på nytt när han skapade musikalen Jesus Christ Superstar. Där blev den showstoppern "King Herod's Song".

Lulu hade säkert fjärilar i magen inför finalen i Madrid med tanke på vad hennes gammaldags bidrag kunde åsamka hennes karriär om det inte blev seger. Vid den här tiden suckade den brittiska publiken besviket om deras bidrag "bara" kom på andra plats, så pressen var hög.

I en av historiens mest uppseendeväckande och mest antiklimaktiska upplösningar fick Lulu dela segern med artisterna från Frankrike, Nederländerna och Spanien. Reglerna sa klart och tydligt att vid dött lopp delas segern och sålunda utropades en fjärdedel av startfältet till vinnare. Inte så snyggt och publiken hemma i sofforna var missnöjd.

Lulu kunde andas ut - en delad seger är också en seger - och låten blev en av karriärens största hits med en andraplats på englandslistan. Lulu fick vänta till 1993 på sin första singeletta då "Relight My Fire" som hon spelat in med Take That gick upp på försäljningslistans förstaplats.


Lulu / Boom-Bang-A-Bang (Storbritannien 1969)
Delad 1:a plats av 16 bidrag i Madrid

2 kommentarer:

  1. Har du lagt ut några andra de senaste dagarna, förutom denna och Kroatien 2002? Jag såg rubriken "Haba Haba" häromdagen, men utan text, och sedan försvann det inlägget helt och hållet. Är det något som inte funkar med dina publiceringar för närvarande eller är det mina egna webbläsare som strular? :) (Jag har ju vanan att gå in och läsa här varje dag, så jag vill försäkra mig om att det inte är något jag missar ...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade planerat vilka bidrag som skulle läggas ut vilka dagar, men sedan hann jag inte skriva färdigt texterna som jag skulle. Nu borde jag vara i fas igen. :)

      Radera